Topp fem över konstnärer

1. Edward Munch. Den gräsligt fula tavlan skriet säger mer om ångest än de torftiga raderna i landstingets vårdguide. Och det är vad konst handlar om. Att beskriva känslor.

Allra mest tycker jag dock om Munchs Det sjuka barnet. En otroligt vacker tavla. Som säger mycket om sjukdom.

2. Anders Zorn. Moras store son är en briljant konstnär. Ömsom burdus svulstighet, ömson sköra sommarnattsvågor. Och somriga små vissna maskrosor på den stillsamma akvarellen junikväll.

Zornmuséet och Zorngården är vettiga besöksmål för de som har vägarna förbi Mora.

3. En blå tavla av Dagmar Lodén hänger på väggen i vardagsrummet. Jag älskar den. Den skapar ett härligt lugn till hela rummet.

4.  Vincent van Gogh. Ful-fina tavlor med betydelse.

5. Leonardo da Vincis tavlor är ganska fula och tråkiga. Men han får vara med på listan ändå. För jag är ingen konstkännare och jag behöver ett femte namn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0