Tänkvärd poesi om barn

Idag besökte jag Södertälje stadsbibliotek. Jag gick igenom bokhyllan med föräldralitteratur och bestämde mig att för att låna Lars H Gustafssons bok Barnapappa. Jag har precis börjat läsa, och kan inte ge någon recension.

Men jag fastnade för en dikt som publicerades tidigt i boken. Den är skriven av den libanesiske diktaren Khalil Gibran.

En kvinna som bar ett barn vid sitt bröst
sade:
"Tala till oss om barnen."
Och han sade:
Era barn är inte era barn.
De är söner och döttrar av livets längtan
efter sig själv.
De kommer genom er men inte från er.
Och fastän de lever hos er, tillhör de er
ändå inte.
Ni kan giva dem er kärlek men inte era
tankar, ty de har sina egna tankar.
Ni kan hysa deras kroppar men inte deras
själar.
Ty deras själar dväljs i morgondagens
hus, som ni inte kan besöka, ens i era
drömmar.
Ni må sträva efter att efterlikna dem, men sök
inte att göra dem lika er.
Ty livet vänder inte tillbaka och dröjer
inte hos den dag som flytt.
Ni är de bågar, från vilka era barn
skickas ut som levande pilar.
Bågskytten ser målet på det oändligas
stig och Han böjer sig med sin makt för
att Hans pilar ska gå snabbt och långt.
Låt dig i glädje böjas i bågskyttens
hand.
Ty liksom Han älskar pilen, som flyger,
älskar Han också bågen, som är stadig.

(Khalil Gibran, diktsamlingen Profeten, år 1923)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0