Topp fem över åttiotalshits med tyska artister

1. Maria Magdalena - Sandra

Första gången jag hörde låten på radio blev jag fast. Men det tog säkert tio år med refrängen på hjärnan innan jag fick reda på låtens namn.

De flesta människor som har en låt på hjärnan kan nynna den och få hjälp. Den förmågan äger jag inte. Jag är ungefär lika duktig på att sjunga som Sven-Otto Littorin är på att skriva CV:n. Det blir ganska falskt.
 

2. Forever Young - Alphaville

Med stormsteg närmar sig trettioårskrisen. Snart är det bara två år då man kan låtsas att man är ung.

Tur att alphaville finns där som tröst.


3. Ein Bisschen Frieden - Nicole

Tyskland har vunnit eurovisionsschlagerfestivalen en enda gång. Nicole. Ein Bisschen Frieden.

Tysk kultur är inte bara anskrämlig och lustgivande. Den kan också vara smärtsamt vacker. Nicole fortsätter i den tradition som Bach och Goethe än gång startade.


4. 99 Luftballons - Nena

Fred och krig. Låten skapades i ett Berlin på gränsen mellan öst och väst. I kalla krigets tid.


5. You're My Heart, You're My Soul - Modern Talking

På något sätt blir man alltid lite glad av att höra tysk musik. 

Ännu gladare blir man av att se Modern Talkings musikvideo. En underbar kombination av trånande blickar, smöriga leenden, färgeksplotioner och dåtidens nydanade datorteknik. Wow!

Kommentarer
Postat av: Joachim Grünthal

Da da da o Djingis Khan skulle jag ha med.

2010-07-03 @ 15:09:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0