Topp fem över beräknad arbetslöshet 2010

1. 10,5 procent  bedömer Svenskt Näringsliv med att arbetslösheten stiger i sitt scenario Passiv, dvs att politiken fortsätter som hittills. I scenariot Stimulans räknar de med en arbetslöshet på 9 procent.

2. 9,2 procent räknar numera regeringen själva att arbetslösheten ska stiga till.

3.  Något över 8,0 procent är konjunkturinstitutets bedömning att arbetslösheten blir 2010.

4. 8,0 procents arbetslöshet, spår Nordeas chefsanalytiker Torbjörn Isaksson.

5. 7,9 procent gissar LO-ekonomerna att arbetslösheten stiger till.

Alla är överens.Sverige är på väg in i en jobbkris.

När arbetslösheten senast var upp på åttaprocentsnivåer slog den dåvarande socialdemokratiska regeringen näven i bordet och lovade att halvera arbetslösheten. S-regeringen häcklades av den moderate partiledarpraktiken Lars Tobisson, som sade att det var mer sannolikt att böckling skulle bli världens favoritmat.



Men den socialdemokratiska regeringen levererade. Arbetslösheten pressades ner med aktiv arbetsmarknadspolitik.

Nu har vi en borgerlig regering som står helt passiv. Inga åtgärder presenteras. Och varslen på arbetsmarknaden är högre än på 15 år.

Jag är orolig.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Hu, när jag tänker på det där får jag ont i magen. Hur ska det nu gå för mig som redan är arbetslös? =(

2008-11-18 @ 17:09:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0