Topp fem över vettiga internetsidor att besöka

1. Ta reda på dina undermedvetna fördomar och associationer med hjälp av det så kallade IAT-testet, som utvecklats av tre Harvardforskare. Testet bygger på det är enklare att koppla ihop associationer som vi redan har och uppfattar, än att göra för oss helt nya associationer. Jag anser att detta test är viktigt för att få en självinsikt om den egna synen på människor med annat kön, sexuell läggning, etnisk bakgrund och så vidare. Alla borde göra det!

Vilka resultat jag fick? Det kommer jag aldrig att avslöja, men jag skäms lite grann.

2. Hitta.se:s sköna 3d-karta över Stockholm är ett fantastiskt sätt att utforska huvudstaden. Sidan är ett måste för alla oss som gillar kartor. Utvecklat av Agency9.

3. Den statistik och de samband man kan hitta på Gapminders hemsida är naturligtvis mycket intressanta. Kolla gärna in GapCasten, med Hans Roslings sköna svenskklingande engelska.

4. Thingsyoungerthanmccain är en av de skönaste bloggarna om den amerikanska valkampanjen. Här kan man till exempel läsa att båda Sarah Palins föräldrar är yngre än John McCain. Wow.

5. Lix-testet. Lix betyder läsbarhetsindex. En utmärkt sida  för att ta reda på om en text är svårläst eller inte. Används nog för sällan av oss som är politiskt aktiva. 

Det är bara att copypasta in texten, och trycka på en knapp. Vips, så kommer resultatet fram. Detta blogginlägg har Läsbarindex 33, vilket innebär att det är "lättläst", i nivå med skönlitteratur och populärtidningar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0