Den andra tacksamhetslistan

Inte heller idag kommer jag med skvaller och snaskigheter. Istället tänkte jag återigen visa lite tacksamhet.

Kanske finns det någon bloggexpert där ute som menar att det är helt ointressant att skriva denna typ av blogginlägg, och att man, som politiskt aktiv, borde skriva massa balla samhällsanalyser istället.

Denna expert skulle i sådana fall ha helt rätt. Men jag har iallafall analyserat samhället lite grann denna gång. Dessutom vill jag verkligen betona att jag skriver denna tacksamhetslista mest för min egen skull. Och när jag ändå skriver kan jag lika gärna publicera den offentligt. Så här kommer dagens tacksamhetslista.

1. Kristinas länk till en artikel i Smålandsposten
Tacksamhet och glädje är inte några synonymer. Idag publicerade min tidigare kollega Kristina en länk till en artikel. Det är en vardagsskildring från en läkare i Småland, som beskriver konsekvenserna av Försäkringskassans förändrade bedömningar.

Jag blev inte särskilt glad eller uppmuntrad av att läsa artikeln. Men jag blev tacksam för att jag genom artikeln har fått utveckla min förståelse för ett allvarligt samhällsproblem. För att jag fick en verklig bild av allvaret i situationen.

Samhällets skyddsnät håller på att skäras sönder så grovt så att det snart inte går att reparera. I grunden består skyddsnätet av tre delar; försäkringskassan, arbetslöshetsförsäkringarna och kommunernas socialbidrag. Men samtliga delar är underfinansierade. Istället för att stödja människor som saknar försörjning tvingas systemen att kannibalisera på varandra. Det pågår ett mycket cyniskt och ledsamt spel, där vart och ett av systemen försöker rädda sig själva genom att skicka över problemen (dvs. människor som inte arbetar) till de andra. Försäkringkassan och a-kassan skickar vidare människor till kommunernas socialkontor, som gör allt för att slippa betala ut pengar.

I kläm hamnar både enskilda individer och samhällsekonomin, som är beroende av att människors arbetsförmåga tas till vara. Det gör man inte genom att bolla runt människor.

Igår skrev jag att tacksamhet kan skapa en bättre värld. Men det räcker inte. Det kommer också krävas ansvarstagande, medmänsklighet och politiska förslag som räcker längre än till nästa opinionsmätning.

2. De 25 människor är är med i facebookgruppen för att få Isak till facebook
En av mina bästa vänner har flyttat till Norrland. För att kunna hålla en vettig kontakt med honom tror jag att facebook är den bästa lösningen. Tråkigt men sant. Jag är glad och tacksam för att jag har stöd i detta krav.

3. Dagens lunchsällskap
Efter hårda förhandlingar om lunchställe hamnade jag, Thomas och Evin på Max vid Bårsta IP. Tillsammans gick vi igenom minnen från valkampanjen till EP-valet.

Det har varit kaotiskt, impulsivt och otroligt roligt. Läs gärna Evins tackbrev till alla som hjälpt till i kampanjen.

4. Hemlagad tjockpannkaka
När jag kom hem idag fanns det tjockpannkaka över som jag kunde äta till middag. Gott!

5. TV-programmet Draknästet
Ibland önskar jag djupt och innerligt att jag skulle ha engelska som modersmål. Det främsta skälet är jag älskar populärekonomi. Donald Trumps bok Så blir du rik är helt underbar. Tyvärr är utbudet av populärekonomi på svenska tämligen begränsat. Och att läsa böcker på engelska går alldeles för långsamt för en rastlös själ som jag.

Med denna bakgrund är det kanske inte särskilt svårt att förstå att jag fastnar för ett populärkulturellt TV-program om ekonomi och företagsamhet.

TV-programmet Draknästet är det bästa som hänt sedan televisionssverige sedan första säsongen av FC Z.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0