Under det exklusiva täcket

Standardtäcke eller exklusivtäcke?

Det valet var jag tvungen att göra när jag igår kväll besökte Babyland. Intellektuellt visst jag naturligtvis att det inte skulle spela någon större roll för lille Nils. Oavsett täcke skulle han sova mycket, lyckligt och fridfullt.

Men det var som en kraft grep tag i mig. En inre röst viskade: "Klart grabben ska ha det bästa täcket, annars är du ingen god far". 

Naturligtvis vet jag att det inte går att köpa sig till ett bra faderskap. Naturligtvis vet jag att det finns mängder av urusla fäder som har låtit sina barn sova under svindyra luxuösa ejderdunstäcken.

Men i affären vällde alla starka känslor upp till ytan. De där starka känslorna jag aldrig trodde att jag skulle få. Jag trodde nämligen att det var tämligen enkelt att bli pappa. Att jag bara skulle kolla på lite halvcoolt och säga någon ytlig distanserad replik av typen: "så här glad har jag inte varit sedan SSK vann i förlängningen mot Västerås i söndags."

Men så blev det inte. Att bli pappa är så mycket större och underbarare än jag någonsin kunnat föreställa mig.

All min coola självdistans är som bortblåst. Tyvärr kommer det knappast att publiceras särskilt många listor över filmer eller låtar på denna blogg framöver. Jag är fast i småbarnsfarsträsket. Med undantag för lite gnäll mot regeringen blir detta nog lite av en pappablogg för ett tag.

Och jag vill redan nu be om ursäkt till alla vänner och bekanta för att jag kommer att verka tjatig och enkelspårig för en lång tid framöver.

Jag är pappafrälst. Och mitt barn ligger och sover under det exklusiva täcket.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Det är väl alldeles underbart att du är frälst! Det ska man vara har jag hört :) kramar

2009-03-27 @ 17:18:41
URL: http://lillasysterp.se
Postat av: Natalie

Kära Elof - inte behöver du be om ursäkt för något. Ditt bloggande är otroligt härligt att läsa vare sig det handlar om bebisar eller coola listor. Nils är bedårande söt och så kul att du har blivit pappa! Diggar dina analyser som vanligt... hade också valt det exklusiva täcket... =) ta hand om dig Nils och Anna. varma kramar

2009-03-27 @ 19:23:20
URL: http://www.s-info.se/natalie
Postat av: Ylva (fulaPaddan)

Välkommen i klubben... alla eventuella principer och föreställningar om hur man ska bli som förälder ryker all världens väg i samma sekund som navelsträngen klipps. Vissa av oss blir så barnfrälsta så dom måste vidareutbilda sig till barnsjuksköterskor när dom egna barnen börjar trampa ur barnskorna :)

Det är härligt att läsa din blogg! Jag blir så varm om hjärtat!

2009-03-27 @ 20:08:55
Postat av: Isabella

Oh, Elof- vad jag känner igen mig! Det är verkligen hemskt hur lätt man påverkas av marknadsföringen som föräldrar. Lilla samvetet kommer alltid fram: "men, du vill väl det allra bästa för ditt barn, eller hur??!" Och skönt vad ärligt du är om föräldrarsnacket- jag har försökt prata om ngt annat än Lotta. Det går inte, det är bara så himla fascinerande hur den lilla varelsen upptäcker livet och lär sig ngt nytt typ varje dag!

Tack Elof (och åtminstone jag kommer läsa din blogg!)

Hälsa till Anna och lille Nils

2009-03-27 @ 20:19:31
Postat av: Maryam

Nu kanske du förstår alla mina frågor? Bebisar är bäst!

2009-03-27 @ 23:18:13
URL: http://www.yazdanfar.se
Postat av: Anonym

En liten rapport från barndomshemmet.Iris ligger och sover gott under ditt gamla duntäcke (det som jag fick rädda efter din misslyckade tvätt/torkning).Ring mamma/farmor innan du tvättar Nils täcke.

2009-03-27 @ 23:41:06
Postat av: irina

Wiiwii, en pappablogg. Det är ju skitkul!



Min dotter fick ett billigt täcke från Ullared, det kanske är därför hon vill sova utan täcke ;-)

2009-03-28 @ 08:30:48
URL: http://alvaereva.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0